top of page

Ongewenste omgangsvormen

"Je bent geconcentreerd aan het werk, ineens voel je een hand op je lichaam"

                         "Je krijgt steeds seksueel getinte opmerkingen (of erger) waar je niet op zit te wachten"

​

Dit zijn maar twee voorbeelden van ongewenste omgangsvormen uit de praktijk. Meestal gebeurt dit door één of meerdere collega's, maar het kunnen ook klanten of cliënten zijn. Hoe ga je als medewerker die hiermee te maken heb om? En hoe wordt binnen het bedrijf of organisatie hiermee omgegaan?

 

Pesten, agressie, intimidatie, discriminatie en seksuele intimidatie zijn ongewenste omgangvormen

(te hoge werkdruk behoord niet tot de werkzaamheden van een vertrouwenspersoon) 

 

Werknemers die dit steeds ervaren kunnen door stress of depressieve gevoelens hiervan (langdurig) ziek worden. Vaak zijn deze werknemers al minder productief geworden voordat ze zich ziek melden door b.v. slaaptekort of concentratieverlies. Maar denk ook eens aan imagoschade voor het bedrijf of organisatie. The Voice, NOS Studio Sport, en Marthijs van Nieuwkerk van De Wereld Draait Door kwamen hierdoor als bedrijf en als persoon negatief in

het nieuws. Iets wat je als bedrijf of organisatie absoluut niet wil.

​

Bij ongewenste omgangsvormen gaat het om het gedrag dat een persoon (klager) persoonlijk is aangedaan. Daardoor is de klager bezitter van de klacht en beslist hij of zij zelf over wat er gaat gebeuren. Een klager houdt eigen regie, alles wat wordt besproken tussen klager en vertrouwenspersoon is vertrouwelijk. Ook is een vertrouwenspersoon partijdig, deze staat aan de kant van de klager. Een vertrouwenspersoon doet niet aan waarheidsvinding.

​

De werkzaamheden van een vertrouwenspersoon bestaat uit 3 hoofdtaken

1. Opvangen, begeleiden en adviseren van klagers

2. Voorlichting geven, informeren en inspireren van de organisatie

3. Gevraagd en ongevraagd het bestuur en management adviseren​​​

​

​

Een vertrouwenspersoon in uw organisatie is wenselijk

Deze maakt ongewenste omgangsvormen en integriteit kwesties bespreekbaar

bottom of page